UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI / UNIVERSITÄT BUKAREST

FACULTATEA DE LIMBI STRĂINE / FAKULTÄT FÜR FREMDSPRACHEN

CATEDRA DE GERMANISTICĂ / INSTITUT FÜR GERMANISTIK

RO-010451 Bucureşti     Str. Pitar Moş 7-11

Tel. 0040-21-318.15.80; 0040-21-252.15.51;

Tel.+Fax: 0040-21-252.59.72; 0040-21-312.13.13

E-mail: gutugeorge@yahoo.de

 

MEMORANDUM

 

Către,

Ministrul Educaţiei şi Cercetării al Romāniei

d-l prof. univ. dr. Mihail Hărdău

Bucureşti                                                                      

   Bucureşti, 15.03.2006

 Stimate domnule Ministru,

prin prezenta īmi īngădui să vă exprim preocuparea şi īngrijorarea Societăţii Germaniştilor din Romānia, a Catedrei de Germanistică a Universităţii din Bucureşti, precum şi a celorlalţi colegi ai mei din centrele universitare importante din ţară īn legătură cu soarta predării şi studierii limbii germane ca limbă modernă īn ţara noastră.

Semnalele de īngrijorare pornesc de la scăderea importantă a numărului candidaţilor la examenul de admitere īn īnvăţămāntul superior īn specialitatea noastră, pretutindeni īn ţară, fapt care se datorează:

  • reducerii extreme a ponderii concetăţenilor de origine germană, ceea ce face ca locul important ocupat cāndva de minoritatea germană din Romānia să fie preluat treptat de specialişti romāni;

  • reducerii posturilor de profesori de limba germană īn ţară, posturi deseori īnlocuite cu catedre de limba engleză prin intervenţia directorilor de şcoli sau a unor inspectori;

  • reducerii posibilităţilor de continuitate īn studierea şi īnsuşirea limbii germane pe parcursul ciclurilor, elevii care au apucat să īnveţe această limbă pe trepte inferioare ale sistemului de īnvăţămānt neavānd ulterior posibilitatea, de cele mai multe ori, de a continua īnvăţarea acestei limbi la nivele superioare (gimnazii), unde opţiunea pentru limba germană adesea nu poate fi onorată;

  • gradului deosebit de īnalt de dificultate al limbii germane (denumită şi "chineza Europei"), ceea ce presupune continuitate şi un studiu mai īndelungat;

  • finanţării necorespunzătoare a predării limbii germane, coeficientul de finanţare pentru limba germană la nivel universitar fiind 1, cānd el ar trebui să fie de cel puţin 2. Justificarea pentru solicitarea de a fi sporit coeficientul este statutul ei de limbă a minorităţii germane.

Avānd īn vedere rolul preeminent al īnvăţării şi studierii limbilor străine īn general īn contextul deschiderii Romāniei spre Uniunea Europeană, dorim să subliniem īndeosebi importanţa politică a sprijinirii predării şi studiului limbii germane īn ţara noastră, astfel īncāt şocul cultural resimţit prin plecarea masivă a minorităţii germane să poată fi atenuat pe cāt posibil prin formarea la noi a unui număr suficient de profesori, dar şi de specialişti de limba germană necesari dezvoltării economice a ţării noastre, amplificării relaţiilor economice şi culturale cu Germania, unul dintre cele mai puternice state ale Europei, şi cu Austria, un stat devenit extrem de activ īn economia romānă.

Menţionăm că īn eforturile de a supune doleanţa noastră atenţiei forurilor competente din Romānia suntem susţinuţi de reprezentanţii Ambasadei Germaniei la Bucureşti, īndeosebi de domnul ambasador, Excelenţa Sa Wilfried Gruber, precum şi de o serie de instituţii din Germania, inclusiv Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Culturii din această ţară, care manifestă un interes deosebit pentru predarea şi studierea limbii germane īn Romānia. Şi Austria sprijină asiduu eforturile şi preocupările noastre.

Am semnalat şi părţii germane şi austriece că, īn ciuda ajutoarelor substanţiale acordate pānă īn prezent, sunt neglijate totuşi zone mari din Romānia, precum Oltenia, Muntenia şi Moldova, zone imense, īn care interesul pentru limba germană este prezent, dar posibilităţile de īnvăţare a acestei limbi sunt limitate prin īmprejurările menţionate mai sus. Concentrarea numai pe şcolile-etalon, cu tradiţie istorică, ale concetăţenilor noştri de naţionalitate germană din Transilvania şi Banat (liceele Honterus, Brukenthal, Lenau etc) care - spre lauda Romāniei - sunt menţinute la standarde īnalte prin frecventarea lor de către copii romāni īn proporţie de peste 90%, nu trebuie să obtureze constatarea că īn restul ţării atāt partea romānă cāt şi cea germană şi austriacă pot face eforturi mai susţinute de păstrare a tradiţiilor şi legăturilor seculare īmpletite strāns cu cultura şi civilizaţia germană.

Ca prim pas īn redresarea procesului de predare a limbii germane īn sistemul educaţional din Romānia considerăm absolut necesar să-i fie acordat, īn ĪNVĂŢĂMĀNTUL SUPERIOR, COEFICIENTUL DE FINAŢARE 2 ŞI LIMBII GERMANE MODERNE, ca limbă a unei importante minorităţi din Romānia, aşa cum este cazul altor limbi ale minorităţilor din Romānia precum slovena, ceha, polona etc. Această majorare trebuie efectuată de către CNFIS.

Ca pas următor, propunem ca īn cadrul Comisiei Naţionale pentru limba germană ca limbă străină de pe lāngă Ministerul Educaţiei şi Cercetării, al cărei preşedinte este subsemnatul, să fie discutată situaţia actuală a predării limbii germane la nivel preuniversitar şi universitar, pe baze statistice actuale, şi să fie făcute şi alte propuneri concrete (eventual īn cadrul unui Program al MEC de promovare şi susţinere a predării limbii germane), care să fie supuse atenţiei conducerii MEC, respectiv atenţiei Guvernului Romāniei pentru luarea unor decizii corespunzătoare. Esenţială ar fi īn acest context recomandarea de stăvilire a desfiinţării catedrelor de limba germană existente şi, eventual, de creare a unor noi catedre de limba germană īn şcoli, ţināndu-se cont de o repartizare armonioasă a acestora pe īntreg teritoriul Romāniei.

Suntem convinşi că toate aspectele implicate de intervenţia noastră impun īn primul rānd o atenţie sporită din partea forurilor competente din Romānia, tocmai pornind de la responsabilitatea noastră a tuturor pentru destinul european al Romāniei. Partea germană, de asemenea, aşteaptă un semnal din partea Romāniei īn acest domeniu. Īn consecinţă, considerăm că această problemă are un caracter eminamente politic şi trebuie rezolvată ca atare, printr-o hotărāre guvernamentală.

Pe această bază, suntem convinşi că partea germană şi cea austriacă vor reacţiona cu un spor de interes faţă de predarea şi studierea limbii, culturii şi civilizaţiei germane īn Romānia şi va găsi modalităţile cele mai potrivite pentru a le promova efectiv, de a se implica mai intens, dincolo de sprijinul important acordat pānă acum.

Avem convingerea, stimate domnule Ministru, că intenţiile noastre vor fi bine īnţelese la nivelul conducerii MEC, al Guvernului Romāniei şi că vor fi luate deciziile corespunzătoare īn sensul celor semnalate īn prezentul document.

Menţionăm că am mai īnaintat un memoriu similar īn 21.06.2004 ministrului de pe atunci, Al. Athanasiu. Am aflat mai apoi că acest memoriu “s-a pierdut” īn minister...

Mulţumindu-vă pentru solicitudine şi īnţelegere, vă dorim sănătate şi putere de muncă īn folosul sistemului educaţional al ţării noastre şi vă asigurăm de stima noastră deosebită. 

Prof. univ. dr. George Guţu

Preşedintele Societăţii Germaniştilor din Romānia,

Şeful Catedrei de Limba şi Literatura Germană a Universităţii din Bucureşti,

Preşedintele Societăţii Goethe din Romānia,

Preşedintele Comisiei Naţionale pentru limba germană ca limbă modernă de pe lāngă Ministerul Educaţiei şi Cercetării
 

www.e-scoala.ro

Imagine Romania!

Lernen Sie Deutsch - Kliken Sie hier